סוף לעיכובים?

אחרי עשרות שנים: המהלך שישנה את פני התחבורה בעיר

מהראשונות במהלך החדש: אחרי עשרות שנים של דיבורים, התקבלה החלטה שעשויה לשנות את הדרך שבה מאות אלפים מתניידים מדי יום. האם זו תחילתה של מהפכת התחבורה בבירה?
תחבורה ציבורית בשכונת גאולה צילום: חיים גולדברג/פלאש90

ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה השבוע לקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק להקמת רשויות תחבורה מטרופוליניות, מהלך דרמטי שעשוי לשנות את אופן ניהול התחבורה הציבורית בעיר ולהעניק לבירה סמכויות רחבות יותר בתכנון, תיאום וקידום פרויקטים תחבורתיים.

אישור המהלך בוועדת הכנסת | צילום: דוברות

מדובר באחת הרפורמות המשמעותיות ביותר שקודמו בתחום התחבורה הציבורית בישראל בעשורים האחרונים. בשלב הראשון יוקמו רשויות מטרופוליניות כאן בעיר, בגוש דן ובחיפה, ובהמשך יורחב המודל גם לאזורים נוספים בארץ.

עבור העיר, המשמעות היא העברת חלק משמעותי מסמכויות התכנון והניהול מהממשלה לרשות מטרופולינית ייעודית, שתפעל בשיתוף המדינה והרשויות המקומיות. המטרה היא לשפר את השירות לנוסעים, לקדם במהירות פרויקטי תשתית, לתאם בין כלל אמצעי התחבורה ולהפחית את עומסי התנועה באזור.

עומסי תנועה בהר חוצבים

הרשות החדשה תהיה אחראית על תכנון וניהול מערך התחבורה הציבורית במטרופולין ירושלים, תוך יצירת חיבור טוב יותר בין אוטובוסים, הרכבת הקלה, הרכבות, פרויקטים עתידיים ומרכזי התחבורה השונים. בנוסף, היא תוכל להתאים את השירות בצורה מדויקת יותר לצורכי תושבי האזור ולהאיץ קידום פרויקטים תחבורתיים שנמצאים כיום בהליכי תכנון וביצוע.

בממשלה מעריכים כי המהלך יסייע גם לצמצום הפקקים, יקצר את זמני הנסיעה וישפר את איכות החיים של מאות אלפי תושבי ירושלים והסביבה, לצד תרומה משמעותית למשק הישראלי כולו.

יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ דוד ביטן, בירך על אישור ההצעה וציין כי מדובר במהלך חשוב. הוא אף שיבח את משרד התחבורה על הנכונות להעביר סמכויות לרשויות החדשות, והודה לנציגי האוצר, לצוותים המקצועיים ולראשי הרשויות שלקחו חלק בגיבוש ההסכמות.

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' אמר כי ישראל זקוקה לכלי ניהול מתקדמים יותר בשל הצפיפות הרבה, וכי הרשויות המטרופוליניות יאפשרו תכנון יעיל יותר של מערכות התחבורה, שיתוף פעולה הדוק עם הרשויות המקומיות והאצת פתרונות שיקלו על עומסי התנועה.

שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, מירי רגב, אמרה: "זהו יום משמעותי עבור התחבורה הציבורית בישראל. לאחר יותר משלושה עשורים של דיונים, משרד התחבורה מקדם מהלך שיחזק את התחבורה הציבורית ויאפשר קבלת החלטות קרובה יותר לציבור ולצרכים המקומיים. הרשויות המטרופוליניות ייצרו שותפות אמיתית בין המדינה לרשויות המקומיות, יחזקו את התיאום בין כלל אמצעי התחבורה ויאפשרו תכנון מדויק ויעיל יותר של השירות. מדובר ברפורמה היסטורית שתשפר את איכות החיים של מיליוני אזרחים, תקצר זמני נסיעה ותסייע להפחתת הגודש בכבישים".

במשרד התחבורה, בראשות המנכ"ל משה בן זקן, שהוביל יחד עם הצוותים המקצועיים את קידום הרפורמה, רואים במהלך אבן דרך משמעותית בהמשך פיתוח התחבורה הציבורית בעיר ובישראל בכלל.

מנכ"ל משרד התחבורה, משה בן זקן, אמר: "הקמת הרשויות המטרופוליניות היא צעד משמעותי בבניית מערכת תחבורה ציבורית מתקדמת, מתואמת ויעילה יותר. המודל החדש יאפשר תכנון מבוסס נתונים, שיתוף פעולה הדוק עם הרשויות המקומיות וניהול מותאם לצרכים הייחודיים של כל מטרופולין. זהו כלי מרכזי שיסייע להעניק שירות טוב יותר לציבור ולהמשיך לקדם את מהפכת התחבורה הציבורית בישראל."

ראש הרשות הארצית לתחבורה ציבורית, עידן מועלם, הוסיף כי המהלך יקרב את ישראל לסטנדרטים הנהוגים במדינות המפותחות ויאפשר ניהול אזורי, משולב ומבוסס נתונים, לצד התאמה טובה יותר של השירות לצורכי הנוסעים.

אם החוק יאושר סופית במליאת הכנסת, ירושלים תהיה העיר הראשונה בארץ שתיהנה ממודל הניהול החדש, שעשוי להשפיע באופן משמעותי על עתיד התחבורה הציבורית בבירה בשנים הקרובות.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: haredim.jerusalem@gmail.com

הורידו עכשיו את האפליקצייה המובילה של 'חרדים ירושלים' אליכם לנייד

תגובות

אין לשלוח תגובות שאינם הולמות או מכילות דברי לשון הרע, הסתה ורכילות.
במידה ולא ניתן להגיב - הכתבה סגורה לתגובות.
0 Comments
החדשות ביותר
הישנות ביותר הכי מדורגות
אולי יעניין אותך
עוד כותרות
error: Content is protected !!
דילוג לתוכן