עולם התורה ממשיך לעמוד בתקופה סוערת בצל המשבר סביב גזירות הגיוס והצעדים הננקטים נגד בני הישיבות ואברכי הכוללים. על רקע ההתפתחויות האחרונות, פרסם פוסק הדור הגאון רבי משה שטרנבוך שני מכתבים מיוחדים, אשר הופצו ברחבי הציבור החרדי וזכו לתהודה רחבה.
המכתב הראשון נשלח לקראת עצרת התפילה והזעקה שכפי שדיווחנו נערכה בליל שישי ברחבת בנייני זופניק, בהשתתפות אלפי בני תורה. בדבריו כתב הגר"מ שטרנבוך כי "אין לך יום שאין קללתו מרובה משל חברו", ותיאר את המציאות כתקופה של רדיפות קשות נגד הציבור החרדי ולומדי התורה.

פוסק הדור קרא למשתתפים להרבות בתפילה ובתחנונים, והדגיש כי יש להתפלל "בדמעות ממש", תוך שהוא מזכיר את דברי חז"ל כי "שערי דמעות לא ננעלו". עוד הוסיף כי לצד התפילה יש להתחזק בלימוד התורה ולעמוד בניסיונות מול הגזירות.
במקביל, שיגר הגר"מ שטרנבוך מכתב נוסף לאלפי אברכי הכוללים מהעיר הארץ ומחו"ל. במכתבו חיזק את ידי לומדי התורה וקרא להוסיף התמדה ורציפות בלימוד, במיוחד בתחילת סדרי הלימוד.
בדבריו כתב כי כאשר "הונף חרבם של הרשעים על היכלי התורה והישיבות", התגובה הראויה היא התחזקות גדולה יותר בלימוד התורה. עוד ציין כי חז"ל לימדו שכאשר נחלשים בלימוד התורה מתגבר כוחו של עמלק, וממילא חיזוק הלימוד הוא הדרך להחליש את כוחם של רודפי התורה.

המכתב אף הופנה ליהדות התפוצות, כאשר פוסק הדור קרא גם לאברכי הכוללים בחו"ל לשאת יחד עם בני התורה בארץ בעול המערכה הרוחנית, מתוך הבנה כי מדובר במאבק הנוגע לכלל עולם התורה.
בימים האחרונים ניכרת התעוררות מיוחדת בכוללים ובבתי המדרש, כאשר רבים מקבלים על עצמם חיזוקים בלימוד התורה ברציפות ובהתמדה, בהתאם לקריאתו של פוסק הדור. בעולם התורה אומרים כי המכתבים הפכו לשיחת היום בהיכלי התורה ומחזקים את רוחם של אלפי בני תורה הניצבים מול האתגרים בתקופה זו.